In diverse circumstante aud, din nou si din nou, despre fabuloasa putere pe care o au parintii asupra personalitatii si inteligentei copiilor. Cel mai intrigant, pentru mine, este sa-i aud pe specialistii in psihologia copilului sau pe psihoterapeutii-formatori, pronuntandu-se, cu o siguranta suspecta, in aceasta problema. Ar fi o impolitete din partea mea sa-i intreb daca au rasfoit vreodata, macar din curiozitate, un manual de behavioral genetics (da, pentru Romania este foarte scump dar atingerea excelentei profesionale presupune sacrificii, corect?)
Asa ca voi adresa o intrebare studentilor expusi la aceste teorii invechite (puterea mediului social si mai ales a familiei de a modela personalitatea copiilor), promovate inclusiv de cadre didactice a caror misiune este sa fie la curent cu cercetarea stiintifica de ultima ora. De fapt, nu doar studentilor de la facultatile de psihologie ci si nespecialistilor interesati, macar intelectual, de acest fenomen! Este o intrebare simpla (doua, in realitate) al carei raspuns nu necesita un IQ peste 130:
- Cum se face ca gemenii identici crescuti SEPARAT sunt remarcabil de asemanatori, ca si cum ar fi fost crescuti impreuna?
- Cum se face ca, intr-o familie cu doi copii, din care unul adoptat (sau chiar amandoi), cei doi frati sunt remarcabil de diferiti, desi au fost crescuti IMPREUNA?
Datele revolutionare pe care se bazeaza intrebarile de mai sus au deja o istorie de 30 de ani (in mod consistent se obtin aceleasi rezultate de aproape 30 de ani). Acest lucru nu pare sa conteze: oamenii se simt amenintati de astfel de informatii si prefera fie sa le ignore, fie sa le nege (atitudine ce-mi pare in mod special comica in cazul terapeutilor dornici sa promoveze sanatatea psihologica). Oare pana cand? De ce Romania trebuie sa fie mereu intr-un pluton de tari ramase in urma? Dar, mai ales, cum se poate schimba asta?
Raspunsul meu este (auto)educatia/informarea onesta. As miza putin si pe un miracol divin, dar sunt dezamagit de intarzierea cu care Iisus isi respecta promisiunile.